از آسفالت برای بسترهای جادهها، پشتبام، باند فرودگاهها و مکانهایی که نسبت به رطوبت مقاوم باشند مورد استفاده قرار میگیرند. آسفالت تراشه از مصالح سنگی(شن و ماسه)، قیر مخلوط و ... استفاده میشود که در محیطهایی با دمای معمول مخلوط میشود و برای ساخت آسفالت سرد نیز به کار گرفته میشوند. امروزه برای سهولت روند آسفالتکشی بر روی سطوح از آسفالت تراشه استفاده میکنند. تمام مواد مورد نیاز با هم مخلوط شده است و تنها کافی است با قیرهای محلول غلیظ، حین کار مخلوط شود و سپس به وسیله گریدر و غلطک بر روی سطوح صاف شود. استفاده از آسفالت سرد (آسفالت تراشه) نیاز به رعایت اصول طراحی اولیه میباشد تا نتیجه کار به درستی و با کیفیت صورت گیرد. خوبی استفاده از آسفالت تراشه جابهجایی آسان آن به مناطق مختلف در مسافتهای طولانی است و در انبارهای گوناگون ذخیره نمود و بعداً مورد استفاده قرار میگیرد. آسفالتها به سه دسته تقسیم میشود: آسفالت گرم، سرد و حفاظتی.
آسفالت گرم، همزمان به مصالح سنگی، قیر و مواد تشکیل دهنده حرارت داده میشود و بر روی سطوح مورد نیاز پخش میکنند. آسفالتهای گرم از چند گروه تشکیل شدهاند: آسفالت گرم توپکار، آسفالت بیندر، آسفالت بر پایه قیری، پایۀ ماسه آسفالت و آسفالت متخلخل.
از آسفالتهای حفاظتی برای راههای خاکی، شنی و ... مورد استفاده قرار میگیرد و از مواد پیش ساختهای چون دوغاب قیری (اسلاری سیل) در این آسفالت به کار گرفته میشود. آسفالتهای حفاظتی دارای 4 دسته مختلف است: سطوح یک یا چند لایهای، سیلکوتها، مخلوطهای آسفالتی قیرابهای و غبار نشانی به همراه روغن پاش سطوح.
مواد به کار رفته در آسفالت سرد در دمای محیط مخلوط شده و بر روی سطوح پخش و متراکم میشود. از این آسفالت برای همۀ سطوح روسازی استفاده میشود و رعایت معیارهای طراحی و میزان ترافیک موجود در مسیر از نکات کلیدی است که همیشه باید در نظر گرفته شود.